Jumaat, 6 Julai 2012

Demonstrasi Jalanan Mengundang Permasalahan :)




Pada 01/08/2009, negara kita dikejutkan dengan tindakan agresif rakyat Malaysia berdemo untuk menuntut keadilan. Tujuan demonstrasi adalah untuk menuntut agar perundangan ISA dimansuhkan dengan berarak ke istana negara bagi menyerahkan memo kepada Yang DiPertuan Agong.
Undang-undang ISA yang digunapakai di negara kita ini sebenarnya sudah terlalu lama maka kerajaan telah menyatakan untuk mengkaji semula undang-undang tersebut. Apakah dengan cara berdemonstrasi akan menyelesaikan masalah? Apakah implikasi demonstrasi ini kepada negara?
Sebenarnya rakyat tidak perlu berdemonstrasi kerana hanya nak menyerahkan memo kepada Yang DiPertuan Agong.Cukuplah dengan menghantar beberapa wakil baik dari pertubuhan parti politik ataupun NGO untuk menyampaikan hasrat mereka. Wakil-wakil ini juga boleh mendapatkan tanda-tangan daripada rakyat yang bersetuju agar undang-undang ISA ini dimansuhkan.
Apabila dilakukan demonstrasi jalanan, banyak implikasi yang buruk terjadi. Para peniaga terpaksa menutup premis perniagaan mereka, manakala orangramai yang tidak berdosa pula terjebak dengan permasalahan ini. Sememangnya undang-undang ISA ini perlu dikaji semula namun berdemonstrasi bukanlah satu jalan penyelesaiannya kerana terlalu banyak implikasi buruk yang terjadi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan